Een bekeuring? - of toch niet? - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Mark - WaarBenJij.nu Een bekeuring? - of toch niet? - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Mark - WaarBenJij.nu

Een bekeuring? - of toch niet?

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

23 Juli 2007 | Saudi Arabië, Riyad

heerlijk weer terug in zonnig Saudie bijna geen rillingen meer van de kou (soms wel, maar dan staat de airco net iets te hoog of is het te laag?)
Na mij terugkomst in Saudie "snel" naar Bahrain om mijn verjaardag te gaan vieren. Onderweg kwam ik de nodige obstakels tegen. Na ongeveer een uurtje te hebben gereden werd ik tijdens een politie controle staande gehouden door oom agent. Ik had al een vermoeden dat dit zou gaan gebeuren want ik reed met een vaartje van 170 (120 toegestaan) langs een "te-laat-opgemerkte-politie-auto".
Ik mocht mijn auto dus in de berm parkeren en kon mijn paspoort en rijbewijs inleveren. De heren waren ongeveer 30 minuten bezig en uiteindelijk kreeg ik het fel begeerde gele papiertje (en mijn paspoort en rijbewijs). Ik verwachtte dat ik ter plekke een boete moest betalen, maar de agent zei dat ik maar verder moest rijden. Ik probeerde nog te achterhalen of ik uberhaupt een bekeuring zou krijgen, maar helaas spraken ze geen Engels.
Navraag bij wat Arabische collega's leverde een nog vager verhaal op. Ten eerste stond er geen snelheid op de bon en ook geen bedrag. Het is hier in Saudie gebruikelijk dat je via je paspoort id of Eqama id (verblijfsvergunning) je boete via het internet kunt betalen, tegelijkertijd kun je hier dus ook zien hoe hoog je boete is. Maar goed allemaal heel interessant ik heb dus geen eqama of een nationaal id, dus het is voor mij onmogelijk een boete te betalen, wat een fantastisch land !!!
Na het gele papiertje dus in ontvangst te hebben genomen werd het alweer donker in de woestijn en na nog een uurtje rijden moest mijn blaas na alle spanningen toch ff geleegd worden. Na een half uur nog geen tankstation gezien, dus de auto maar in de berm parkeren. Met gevaar voor eigen leven de wildplasser uitgehangen, want in Saudie is het "not done" in het openbaar te plassen (geslachtsdelen in het openbaar tonen... daar kun je behoorlijke straffen voor krijgen), maar ja wat moet dat moet. En toen....... je raad het al ..... met mijn auto vast in het woestijnzand. Helemaal donker. Niemand die stopt en natuurlijk mijn telefoon nog een streepje batterij....Heerlijk. Gelukkig kon ik het verhuur bedrijf van mijn auto bellen, maar deze hadden ook geen kant en klare oplossing..... Nog wat heen en weer bellen en toen kwam er plotsklaps een politie auto aanrijden. De heren lieten mijn banden leeglopen en gezamelijk hebben we de auto uit het zand geduwd. Na het gebruikelijke Shukran (dank je) en masalama (tot ziens, of liever niet....;-)) kon ik dan uiteindelijk verder rijden naar Bahrain, waar ik met een kleine 2 uur vertraging en heel wat ervaringen rijker aankwam.

In bahrain zoals ik al eerder zei mijn verjaardag gevierd waar ik een aantal leuke kado's in ontvangst mocht nemen van mijn vriendinnetje (jaha ik raak al aardig ingeburgerd).
Na een leuke dag ben ik vermoeid maar voldaan weer teruggekeerd naar Saudie om daar weer tot rust te komen en natuurlijk hard te werken (dit moet ik even zeggen, mocht mijn baas dit lezen...)

En ja nu is het weer ff aftellen want 2 augustus kom ik weer thuis en dan is het officieel vakantie want al mijn vriendjes en vriendinnetjes hebben dan ook vakantie. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit een zeer zware week gaat worden.....

Nou genoeg geschreven en ik zou zeggen tot laters of tot 2 augustus !!!

  • 23 Juli 2007 - 17:08

    Bertie En Ma:

    Nou Mark jij maakt het wel weer spannend hoor,maar dat zijn wij van jou wel gewend,hopelijk mag je Saoedie nog uit om je familie weer te bezoeken anders horen wij het nog wel nou tot horens dan.
    Veel liefs en tot gauw bertie en ma.

  • 24 Juli 2007 - 12:01

    Raymond En Miranda:

    Jaja tis wat met jouw je bent niet in nederland hoor!!!
    Ik hoop dat je volgende week mooi weer mee neemt voor ons allen want tis hier nu ...weer!!
    nou tot volgende week
    groeten

  • 27 Juli 2007 - 13:51

    TheBarnes:

    Zijn radar-verklikkers toegestaan in Saoedi?
    Volgende keer als je vaststaat, de matjes uit de auto onder de wielen en in z'n 2 voorzichtig wegrijden. Matjes niet vergeten!

  • 13 Augustus 2007 - 19:36

    Harold:

    Hoor het al dat je nou echt al wat losser begint te komen in dat land.
    maar pas op voor je het weet ben je aangetrouwd lid van het koninklijk huis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Saudi Arabië, Riyad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 December 2007

Toch weer terug.....

19 November 2007

Back to Social

05 Oktober 2007

Ramadan en Eritea ?

31 Augustus 2007

Griepje ??

22 Augustus 2007

Dubai....??
Mark

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 37735

Voorgaande reizen:

16 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: